Her er- og blir du noe
Dans

Fra forestillingen Spor på Kilden

Lørdag 4. mars sto elever fra Kvadraturen skolesenter og KKG på scenen på Kilden. Salen var fullsatt to ganger. Dagen før hadde de to forestillinger for spesielt inviterte, de fleste elever og lærere. Fædrelandsvennen ga forestillingen terningkast 6. Det er fjerde gang HT-elevene på Kvadraturen skolesenter er med på Spor-prosjektet. Årets manus er basert på elevenes egne tekster.

I timen før premieren fredag formiddag var det hektisk aktivitet bak scenen. En siste hånd ble lagt på hår, sminke og klær. Noen slappet av, mens andre øvde på replikkene sine, på jojo-nummeret sitt eller dansetrinnene, som allerede så ut til å sitte perfekt.

 

Noen hadde tid til en liten prat:

Christopher Og Helene

Christopher, Kvadraturen skolesenter
 og Helene, KKG:

- Jeg synes det er veldig gøy, og litt slitsomt, forteller Christopher. - Men jeg klager ikke. På scenen skal jeg spille gjøgler og ha dialog. Pausene er veldig fine. Da kan vi slappe av og spise.

  Ved siden av Christopher sitter Helene fra KKG. Hun og Christopher er blitt gode venner. Helene gleder seg til forestilling. Hun skal ha dialog og danse med en lysende ball.

  

Jorunn Og CamillaJorunn og Camilla, fagarbeider og lærer, Kvadraturen skolesenter

- Det er hektiske - og til tider også vanskelige - dager som krever enormt mye av både elever og alle andre som er involvert i forestillingen. Det blir mye venting, og mye jobbing i kulissene.  Elevene våre gir alt, de blir kjempeslitne, men neste dag er de klare igjen, forteller de.

- Det er veldig gøy å holde på med prosjektet. Dette er med på å binde skolene våre sammen. Elevene våre blir veldig godt inkludert i miljøet og teamet blir godt sammensveiset etter hvert. Alle våre elever har sin egen kontaktperson blant elevene fra KKG.

 

Solfrid
Solfrid, hovedansv. Spor, HT Kvadraturen skolesenter

- Det er en unik mulighet for våre elever å delta i dette store prosjektet, og jeg er veldig glad for at skolen er invitert inn. Elever med funksjonsnedsettelser jobber sammen med funksjonsfriske elever og det skaper et sterkt samhold mellom dem. Det er kraft i de relasjonene som bygges. Elevene våre blir utfordret utover det vi tror de greier å mestre. Det er lange replikker de må huske, de må de vise utholdenhet, fleksibilitet, konsentrasjon og sterk vilje. Og det viser det seg at de mestrer. Det gir selvfølelse og stor glede, både for elevene og oss lærere, forteller hun.

- Spor synliggjør våre elever som en ressurs og aktive bidragsytere og beviser samtidig at mangfold og inkludering er en nøkkel til utvikling og suksess. Rammene rundt forestillingen er flotte og profesjonelle, og gir elevene verdighet. Dette er en opplevelse som setter spor.

 

Margit
Margit, Kvadraturen skolesenter

 - Jeg var med for første gang i fjor, da danset jeg, det skal jeg gjøre i år også. Det har vært fint å være med, og jeg har fått mange nye venner. 

Margit har pyntet seg og er klar for å stå på scenen. - Men jeg er litt spent, innrømmer hun.

 

 

Stine Og Rosa KorneliaStine og Rosa Kornelia, KKG

- Dette har vært utrolig gøy å være med på. Det er en opplevelse vi kommer til å ha med oss resten av livet. 
Vi har Musikk, Dans og Drama som valgfag, og det var derfor vi ble med på dette. Øvelsene til forestillingen startet i september, og før det var vi på Bringsværd for å bli kjent med hverandre.

Fra begynnelsen skjønte vi ikke poenget med de forskjellige tingene vi gjorde, men denne uka har alt falt på plass og vi har sett helheten. Vi har øvd hver dag på Kilden denne uka. I løpet av den tida vi har jobbet sammen har vi blitt en veldig sammensveiset gjeng.

 

       OM SPOR

  • En forestilling med elever med ulike funksjonsnedsettelser og ungdom på vgs med fordypning i idrett, musikk, dans og drama. Kristiansand symfoniorkester (KSO) står for musikken.

  • Arrangeres av Kilden Dialog og Kristiansand symfoniorkester i samarbeid med Kristiansand Katedralskole Gimle og Kvadraturen skolesenter.

  • Musikalsk leder: Stig Nordhagen.

  • Manus er basert på elevenes egne opplevelser.

  • Dirigent: Lars-Thomas Holm

  • Regi, manus og prosjektledelse: Elisabeth Lindland 

Spor
  

av Holtskog, Marit Bach og Åse Haugland, publisert 7. mars 2017 | Skriv ut siden

Siste fra Alternativ opplæring

  • Kutting
    av asha, 07.06.17

    Mat til 1000

    Les mer
  • IMG 0184
    av ashe1, 27.04.17

    Kunstutstilling- AT

    Les mer