Her er- og blir du noe

Avdeling for hverdagslivstrening (HT) har fått et splitter nytt og flott sanserom. Begivenheten ble markert torsdag 15. mai med spesielt inviterte gjester og snorklipping.

Rommet som nå er høytidelig åpnet, har også tidligere vært brukt til sanserom, men dette var slitt og hadde langt fra de samme mulighetene som det nye rommet. 

Det første som slår en i møte med det nye sanserommet er hvor vakkert det er. Alle flater er hvite, alt er skinnende rent og ser innbydende ut. Rommet er ment å skulle stimulere sansene med farger, mønstre,  bevegelse, musikk og rytmer, men er også et sted for avspenning og avslapping. Mulighetene er mange.

I det ene hjørnet av rommet står en stor, oppvarmet vannseng, veggene rundt senga har speil. Senga er koblet til et musikkanlegg slik at den som ligger i senga sanser rytmen av musikken gjennom hele kroppen. Det gir døve en fantastisk mulighet til gode musikkopplevelser.

I et annet hjørne står to gjennomsiktige søyler. På gulvet er det lagt madrasser, og også her er det speil. Søylene speiler seg og det ser ut som om det er mange flere. Ved å trykke på noen knapper på en boks på gulvet, kan brukerne sette i gang aktivitet i søylene. De blir fylt av fine, klare farger og bobler som stiger oppover.  Ved å trykke på andre knapper kan de skifte farge eller slå av. Søylene er fine å ta på – og se på.

Rommet har også en prosjektor som viser alle slags farger og mønstre på veggen. Bildet er i stadig bevegelse og er fascinerende å følge med på.

- Det er elevens behov som bestemmer bruken av rommet, forteller Brita Nordmo, lærer på HT-avdelingen. – Dette er fristed uten krav og forventninger. Her er det muligheter for felles gode opplevelser, for relasjonsbygging og samspill, men også avspenning i rolige og behagelige omgivelser.

Festdrikk Festdag Therese Og Bente

 

Dette er teamets tanker rundt sanserommet:

- Vårt nye hvite sanserom er utformet slik at elevene får sanseinntrykk relatert til dagsform og til hvem eleven er. Elevene trenger riktig avpassede sanseinntrykk. Noen elever blir lett overstimulert, mens andre elever har så svakt og lite utviklet sanseapparat at de trenger sterkere stimuli. I det hvite rommet er det mange forskjellige, alternative sansekilder.  Elevene kan få stimulert alle sine sanser; syn, hørsel, hud, lukt, taktil, vestibulær sans, samt  tydelig kjenne lydbølgene fra bassanlegg i vannsenga, med hele kroppen.

Elever som er multifunksjonshemmede og har liten mulighet til å kunne påvirke omgivelsene vil, i  det hvite rommet, kunne oppleve årsak-virkning med et lite tastetrykk, alene eller sammen med personalet.

Det hvite rommet skal være et rom for de gode felles opplevelsene hvor relasjonsbygging er et viktig element. Et sted å oppleve «noe» uten krav og forventninger!

Prosjektorbilde

 

Avdelingen vil rette en stor takk til ledelsen som har vist at de satser på kvalitet – og til vaktmesterne Therese og Thor som har gjort en fantastisk innsats med å få alt på plass.

 

av Haugland, Åse, publisert 20. mai 2014 | Skriv ut siden

Siste fra Alternativ opplæring

  • Kutting
    av asha, 07.06.17

    Mat til 1000

    Les mer
  • IMG 0184
    av ashe1, 27.04.17

    Kunstutstilling- AT

    Les mer
  • Dans
    av Holtskog, Marit Bach og Åse Haugland, 07.03.17

    Spor - bak scenen

    Les mer